Spelrecensie: ‘Queensland’

Gezamenlijk proberen om zoveel mogelijk giftige padden te vangen in het nieuwe tegelleg-spel van 999Games ‘Queensland‘. Stap in het Australië van de jaren ’30 van de vorige eeuw en ga de strijd aan tegen de Cane Toads.

‘Queensland is een lichtgewicht tactisch tegelspel over de beruchte paddenplaag van de Australische staat Queensland. Je legt tegels aan om een eigen boerderij te creëren. Elke tegel komt echter met minstens één pad. De padden lopen in de richting van de pijl van elke nieuwe tegel die je aanlegt. Leid padden naar vijvers om ze te verwijderen, anders vernietigen ze tegels van je boerderij!’ (Bron: 999Games)

Tegelleg-spellen, na het spelen van Carcassonne ben ik er helemaal weg van! Iedere keer een ander spelbord creëren door tal van mogelijkheden met de tegels die in het spel zitten. 999Games heeft recent een nieuw spel op de markt gebracht, dat helemaal in deze categorie valt. In ‘Queensland’ gaan we naar het Australië van de jaren ’30 van de vorige eeuw. Daar werden vanuit Hawaï de Cane Toads ingezet, om de suikerrietplantages te beschermen tegen een kever-soort die de planten aanvrat. Deze padden hadden alleen geen natuurlijke vijanden en lieten de kevers totaal links liggen, waardoor er al snel een plaag aan Cane Toads ontstond. Tijd om deze padden te bestrijden in het nieuwe, tactische spel van de spelletjesuitvinder

‘Queensland’ komt in een prachtige geïllustreerde doos, waarop het verhaal van het spel al goed zichtbaar is. Je komt meteen in de stemming om het spel te spelen, door de verfijnde elementen waaruit het bestaat. Bij dit spel is aan alles gedacht, van kikkers die tot in de details zijn uitgewerkt tot tegels waarop je telkens weer iets anders ziet. Zo zitten er bijvoorbeeld vogelverschrikkers verstopt op de tegels maar ook koeien.

Het spel heeft enige uitleg vooraf nodig, voordat je het kunt gaan spelen. Hiervoor het 999Games een gemakkelijke uitleg opgenomen, die je vooraf kunt kijken en daarna het spel meteen kunt gaan spelen. Wij hebben afgelopen weekend een spelletjesmiddag gehouden en het spel meteen uitgeprobeerd. Ik kan je zeggen: het spelen van dit spel is erg leuk! Nadat we de video hadden bekeken zijn we meteen aan de slag gegaan met het bouwen van onze plantages met daarop de padden. Je speelt allemaal met je eigen tegelgebied, waar je per tegel die je aanlegt padden kunt verdienen. Deze padden moet je zo snel mogelijk naar de waterplassen zien te krijgen zodat je er punten voor krijgt. En daarbij kun je je tegenstander ook nog even goed dwarszitten door bepaalde kaarten aan je eigen spel toe te voegen die ook bij hen beweging op de plantage betekenen. Voor de kaarten die je daarnaast aanlegt kun je aan het einde van het spel ook nog punten verdienen.

‘Divers, tactisch en onwijs leuk om te spelen!’

Het spel is even wennen door de nieuwe spelregels aan het begin, maar na een potje zaten wij er goed in. Het tweede potje verdwenen dan ook de spelregels van tafel en gingen we in de tactische mode om zoveel mogelijk punten te verzamelen. En ik kan je zeggen: dit spel maakt van iedere speler een fanatieke! Je bent voornamelijk bezig met je eigen plantage uitbouwen, maar daarnaast heb je ook je tactische vaardigheden nodig om ervoor te zorgen dat je de andere spelers zo nu en dan even flink dwarsboomt. Dit maakt het spel multi-gelaagd en daardoor mateloos interessant. Het is daarnaast een spel dat uitermate geschikt is om met de familie te spelen. Het is voor iedereen vanaf 10 jaar en ouder en de spelduur is rond de 45 minuten. De perfecte duur om het voor de jonge spelers ook zeker interessant te houden en er een leuke spelletjesmiddag van te maken waar je het meerdere keren kunt spelen.

Ik ben meer dan positief verrast door ‘Queensland’, het heeft ervoor gezorgd dat ik nog meer ben gaan houden van spellen waar je zelf ‘het bord’ legt. Dit spel is geweldig om te spelen als je van tactische spellen houdt, graag je eigen spelborden creëert en keer op keer een andere beleving wilt hebben. En leuk detail, dit spel kun je ook alleen spelen in verschillende niveaus!