Spelrecensie: ‘Ticket to ride Europe’

Als er één spel is dat al jaren bovenaan mijn lijstje staat om nog eens te spelen, dan is het ‘Ticket to ride Europe’. Iedere spelletjesfan die ik vraag wat zijn of haar favoriete spel is, antwoord negen van de tien keer met ‘Ticket to Ride’. Tijd om het spel te spelen en ik kan je zeggen: ik snap de lovende reacties zeker!

‘Reis door heel Europa met ‘Ticket to Ride Europe’. Tour door de donkere tunnels in Zwitserland of ga aan boord van een veerboot op de Zwarte Zee. Of breng een mooi treinstation aan in een hoofdstad van de oude wereldrijken. ‘Ticket to Ride Europe’ heeft het allemaal! Ben jij klaar voor een ware uitdaging?’ (Uitgegeven door Asmodee/Unbox Now).

Laat ik maar meteen met de deur in huisvallen: na dit spel meerdere keren te hebben gespeeld kan ik zeggen dat het bovenaan mijn lijstje staat van favoriete spellen. De tactische manier van spelen, de fijne spelduur, het prachtige design van het spel en het feit dat je het snel kunt spelen zonder heel veel uitleg, maakt het een feestje om erbij te pakken tijdens een spelletjesavond met vrienden. Laten we snel de recensie in duiken en maak je maar op voor een review met veel superlatieven!

Het eerste wat opvalt aan het spel is uiteraard het prachtige design, dat je meteen helemaal meeneemt naar het Europa van een aantal eeuwen geleden. Wie de speldoos opent stuit daar op een dito mooi speelbord waarop je de kaart van Europa treft. Het zit hem bij dit spel vooral in de details, zo zijn de schepen die zijn afgebeeld op het spelbord tot in de details geïllustreerd. Maar ook op de landen zelf vindt de oplettende speller prachtige illustraties van onder andere oude auto’s en paard en wagen. Dat de spelmakers dan ook een mooi werk hebben neergezet dat je meteen die spelbeleving geeft waar iedere speler naar op zoek is, mag duidelijk zijn.

‘Waan je in het Europa van eeuwen geleden!’

De spelinsteek zelf is gemakkelijk, waardoor je binnen een paar minuten al aan het spelen bent. Iedereen krijgt een eigen setje met gekleurde treintjes. Vervolgens kies je allemaal twee routes die je wil gaan afleggen met deze treintjes. Deze routes behoud je tot het einde van het spel en kunnen je waardevolle punten opleveren. De speler die de meeste Europese steden heeft bezocht mag beginnen (een leuke spelinsteek, bij ons kwam de ene naar de andere anekdote voorbij over de steden, en uiteraard een hoop ‘ben je toen ook daar en daar geweest…’ Leuk om nieuwe vakantietips op te doen!). Met de bijgeleverde kleurenkaarten kun je telkens je route steeds verder uitbreiden en misschien hier en daar wel een tegenspeler dwarsbomen. ‘Ticket to Ride Europe’ is namelijk vooral een tactisch spel, waarbij je probeert om je routes aan te leggen, maar ook om tegenspelers te blokkeren.

Naast dat het een spel is voor de tactische speler, valt dit spel voor mij echt onder familie/gezelschapsspellen. Door de gemakkelijke insteek van het spel, de tijdsduur van ongeveer 45 minuten en dat je het met jong en oud kunt spelen, maakt het bij mij (en velen anderen) een zeer geliefd spel. Ook omdat er prachtig is gewerkt aan de beleving rondom het spel en alle elementen ervan tot in de perfectie zijn uitgewerkt. Dit spel staat dan ook zeker op het lijstje van spellen die standaard tijdens een vriendenavonden erbij worden gepakt!

Ben jij ook fan van ‘Ticket to Ride Europe’? De spelletjesmakers hebben meerdere edities van dit toffe spel uitgebracht, waaronder een Amsterdam en Londen editie en zelfs een roze uitbreiding van de treintjes (super cute!)