Waarom je ‘Step Up High Water’ zeker moet zien!

Ik heb de DVD’s van Step Up vroeger grijs gedraaid. De dansfilms met geweldige dansers in de hoofdrol, pakkende verhaallijnen en prachtig gecomponeerde muziek. Hoewel de laatste film alweer uit 2014 dateert brengt Youtube ons een spannende spin-off, die speciaal voor deze tijd, waarin we veel thuiszitten, achter de betaalmuur is weggehaald. En ik kan je zeggen ‘Step Up High Water’ is een parel die je zeker wil hebben gezien.

Youtube

‘Nadat hun moeder wordt gearresteerd voor drugsbezit, wordt de tweeling Janelle en Tal ondergebracht bij hun oom Al in een ruige buurt in Atlanta. De tweeling is niet gewend aan de gevaarlijke straten van Atlanta en probeert hun weg te vinden in een wereld vol drugs, geweld en gevaarlijke spelletjes. Ze hebben het zwaar, Tal wordt dagelijks in elkaar geslagen en ook Janelle voelt haarzelf niet veilig. Al hebben ze een troost: dans. Als Janelle erachter komt dat er een bekende dansschool in de buurt zit, doet ze er alles aan om aangenomen te worden. Maar het loopt allemaal anders dan verwacht.’

Het eerste seizoen van deze Youtube hitserie dateert alweer uit 2018. Maar toch had ik de serie nog nooit eerder gezien. Totdat ik hoorde dat Youtube een aantal series achter hun betaalmuur weghaalden om kijkers in deze onzekere tijden wat entertainment te brengen. ‘Step Up High Water’ trok meteen mijn aandacht. Ik heb de films vroeger echt tientallen keren bekeken en nog steeds maak ik er graag een middag voor vrij. Ik was dan ook heel benieuwd of de serie niet zo goed was, en ik kan je zeggen: deze serie is niet alleen goed, hij overtreft de films!

In het eerste seizoen maken we kennis met de tweeling Janelle en Tal die, nadat hun moeder wordt gearresteerd, worden ondergebracht bij hun oom Al, die in een ruige wijk van Atlanta woont. Een wijk die gedomineerd wordt door drugsoorlogen, geweld en bendes. Janelle en Tal hebben het moeilijk, totdat ze op ‘High Water’ stuitte, een school voor getalenteerde dansers opgericht door Sage. Sage komt zelf uit de ruige wijk en wil kinderen een andere toekomst bieden dan het leven op straat. Al blijkt ook High Water een plek te zijn waar je een dikke huid moet hebben om je staande te houden.

‘Step Up High Water is uniek, prachtig gemaakt en in één woord: geweldig!’

Step Up High Water neemt ons mee in het leven van de tweeling, maar ook van de andere leerlingen op High Water. Het bevat uiteraard de meest geweldige choreografieën, strakke beats en routines maar deze serie overtuigt vooral door de verhaallijnen van de jongeren. Ze moeten allemaal vechten voor hun plek in de wereld, ontdekken zichzelf gaandeweg en moeten dat ook nog eens doen in omstandigheden die alles behalve ideaal zijn. Waar de films soms ietwat suger coated waren, laat Step Up High Water een rauwe versie zijn van een realiteit waar veel jongeren dagelijks mee te maken hebben. Er wordt dan ook niet geschuwd om onderwerpen als: geweld, drugs, machtsmisbruik, dakloosheid en manipulatie te laten zien.

Maar hoe rauw deze serie is, zo liefdevol is hij tegelijkertijd ook. De makers laten zien dat als je knokt voor je toekomst je er wel komt. Dat hoewel het er slecht uitziet, je altijd een kans hebt om voor het goede te kiezen. Dat het leven niet altijd loopt zoals je wilt, maar dat je moet blijven vechten voor je eigen toekomst. Deze serie overstijgt het zijn van een dansserie, het is een serie van hoop, van het najagen van je dromen. Iets dat prachtig wordt weergeven door de nog enigszins onbekende acteurs. Vooral Lauryn Alisa McClain die we hiervoor vooral in kinderseries zagen, laat een prachtig staaltje acteerwerk zien. Ze zit vanaf de eerste scène meteen in de rol van dansers Janelle. Laat haar wanhoop om iets van haar leven te maken met verve zien. In Kendra Oyesanya die de rol van Poppy, de rivaal van Janelle, vertolkt vindt ze een waardige tegenspeelster. Oyesanya beschikt over het talent om haar personage zo overtuigend neer te zetten dat je het idee hebt dat je naar een ‘echt’ persoon zit te kijken, inplaats van een actrice die een rol speelt.

De cast van Step Up High Water is perfect samengesteld. Naast Kendra en Lauryn springt vooral Petrice Jones, die de rol van Tal op zich neemt, boven de rest uit. Zijn danswerk in subliem, zijn acteerwerk precies goed voor de ietwat naïeve Tal en zijn inlevingsvermogen fenomenaal. Leuk detail daarnaast is dat er ook een aantal bekende gezichten in Step Up High Water voorbij komen. Zo speelt Naya Rivera, bekend uit Glee, de rol van de directrice van de school en zien we Ne-Yo in de rol van de bekende Sage.

Als je deze tijd nog opzoek bent naar een serie waarin alles perfect samenkomt: actie, spanning, romantiek, geweldig danswerk, acteertalenten en een unieke verhaallijn. Dan moet je zeker Step Up High Water een kans geven. Dit is een serie waar je vanaf de eerste aflevering van gaat houden!