Recensie: Jinxed, Amy McCulloch

In het nieuwe boek van Amy McCulloch zijn robot-huisdieren de nieuwste trend, maar die van hoofdpersoon Lacey blijkt wel heel bijzonder te zijn, bijna echt.

‘Laceys grote droom is om later bij moncha te werken, het enorme technologiebedrijf dat de baku heeft uitgevonden, een digitaal huisdier waarmee je honderd keer meer kunt doen dan met een smartphone en die bovendien een echte vriend kan worden.

Om haar doel te bereiken wil Lacey naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om hightech. Wanneer ze wordt afgewezen, omdat ze zich geen geavanceerde baku kan veroorloven – maar alleen een simpel insect: de Nokia onder de baku’s – valt haar droom in duigen.

Dan vindt ze onder een struik de kapotte resten van een level 3 baku. Met engelengeduld weet ze het ding te repareren, en dan staat er een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar vreugde krijgt ze met Jinx alsnog toegang tot Profectus. Maar dan beginnen de problemen. Jinx is anders. Hij lijkt soms wel… echt. En waarom is haar gezworen vijand Carter zo bovenmatig in hem geïnteresseerd?’

Een sci-fi boek, ik kon mij er vroeger totaal niet in vinden, maar nadat ik The Lunar Chronicles van Marissa Meyer heb gelezen ben ik ze steeds meer gaan waarderen. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar ‘Jinxed‘ van Amy McCulloch. Een boek dat zeker niet teleurstelt, maar er wel is voor de lezer met de lange adem. De aanloop in het verhaal (tot de echte spannende stukken) is namelijk een beetje aan de lange kant, waardoor het verhaal wat traag op gang komt. Maar zodra je daar voorbij bent ontvouwt zich een spannend, geweldige geschreven verhaal, waarin de band tussen huisdier en baasje op een mooie manier centraal wordt gezet.

‘Zodra ‘Jinxed’ zich echt ontvouwt ontstaat er een spannend, geweldig geschreven verhaal’

Wat mij vooral aansprak in dit boek was de manier van verhaalvertelling van McCulloch. Ze heeft het talent om een wereld compleet te schetsen waardoor je echt het idee hebt dat hij hyper realistisch is. Ook haar oog voor details zorgde ervoor dat dit verhaal erg prettig leest. Zo beschrijft de schrijfster de robots haast als echte dieren, ze heeft het over de vacht, hoe ze lopen en hoe ze communiceren met hun eigenaar. Hierdoor zie je de robots echt voor je. Daarnaast waardeer ik het altijd enorm als een sci-fi boek een krachtig hoofdpersonage heeft. En dat heeft ‘Jinxed’ zeker. Lacey staat haar mannetje, ontwikkelt haarzelf tot een van de beste en durft haar mening uit te spreken. Een personage waar je echt mee mee kunt leven.

‘Jinxed’ mag dan ietwat traag op gang komen, het is een geweldig geschreven verhaal met zowel grappige als spannende en ontroerende momenten.

Heb jij ‘Jinxed’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt.