Recensie: ‘Gelukkig op Ibiza’, Aline van Wijnen

Whoop whoop één van Nederlands beste romanschrijfsters is terug! Aline van Wijnen brengt ons het pakkende verhaal ‘Gelukkig op Ibiza‘, waar je vanaf de eerste pagina meteen verslingerd aan raakt. Tijd om de recensie in te duiken!

Na een armoedige jeugd en zonder noemenswaardige opleiding liggen de kansen voor de zesentwintigjarige Maud niet voor het oprapen. Toch heeft ze maar één doel in haar leven: zich ontworstelen aan haar milieu, waar alcoholisme en bijstandsuitkeringen de normaalste zaak van de wereld zijn. Desnoods door een rijke man aan de haak te slaan. Als verkoopster in een juwelierszaak komt ze genoeg rijke mannen tegen. Haar schoonheid blijft ook door hen niet onopgemerkt.

Zakenman Chris is een ongebonden vrijbuiter die zich uit principe alleen laat vergezellen door dames met wie hij een duidelijke overeenkomst heeft: no strings attached. Maud weet met haar grote mond en gouden hart een gevoelige snaar bij hem te raken, maar hij eet nog liever zijn dure Testoni-schoenen op dan dat toe te geven. Tot hij haar meeneemt op vakantie naar Ibiza, en er iets gebeurt wat beiden niet hadden voorzien.‘ (Uitgegeven door Boekerij)

‘Het leven van de meeste mensen is één groot toneelstuk. En net als in het theater zijn die toneelstukken van wisselend niveau. Het laagste niveau omvat het gros van de bevolking. Mensen die hun dag uitzitten op een plek waar ze niet willen zijn, zogenaamd beleefd vragen beantwoorden die ze stom vinden en glimlachen naar collega’s die ze niet kunnen uitstaan”, steekt Van Wijnen haar boek meteen ijzersterk in. Ze zoekt raakvlakken met haar lezers en zorgt er zo voor dat je vanaf de eerste zin meteen mee wordt gezogen in dit verhaal. ‘Gelukkig op Ibiza’ is een losstaand vervolg op het geweldige boek van Van Wijnen waar we vorig jaar mee kennismaakte ‘Bestemming geluk’. Waar we destijds een kleine glimp opvingen van het leven van Maud, speelt ze nu de hoofdrol in het verhaal. En ik kan je zeggen, die staat haar geweldig! Maud is een mateloos interessant personage om over te lezen. Je ziet haar worstelen met haar afkomst die ze het liefst zo snel mogelijk achter haar laat, hoe ze haar doelen achterna jaagt, maar daarbij ook niet uit het oog verliest wat belangrijk voor haar is.

‘Heerlijk vlot, vol mooie boodschappen en uiteraard romantisch!’

Van Wijnen zet met Maud een fijn personage neer om te volgen, iemand waar je vanaf het begin meteen een band mee opbouwt door hoe realistisch ze naar papier wordt vertaald. Dit komt vooral doordat de schrijfster de verlangens van Maud mooi blootlegt, ze is op zoek naar geborgenheid, liefde, een hoger doel in haar leven. Onderwerpen waar veel lezers zich in zullen herkennen. Love interest Chris vult het verhaal mooi aan, ook hij wordt met zijn kwetsbaarheden naar het papier gebracht. En hoewel hij in eerste instantie niet als de meest leuke man overkomt, krijg je gaandeweg het verhaal ook steeds meer sympathie voor hem. Van Wijnen brengt ons twee personages waar je, met iedere pagina die je omslaat, meer over wilt weten.

Over de schrijfstijl van de schrijfster kan ik vrij kort zijn, deze is zoals we van haar gewend zijn: heerlijk vlot, vol humor, maar ook met oog voor details. Van Wijnen heeft het talent om haar schrijfstijl prachtig aan te laten sluiten op wat het verhaal nodig heeft. Zo gebruikt ze meer omschrijvingen bij de gedachtes van haar personages, maar wordt in de dialogen meer vlot taalgebruik gebezigd waardoor je het idee hebt dat je zelf als lezer bij het gesprek aanwezig bent. Dat ze daarnaast onderwerpen als bindingsangst, familie, sociaal maatschappelijke normen en waarden en relaties behandelt, maakt dit boek voor mij helemaal af. Van Wijnen presenteert ons een roman die op het eerste oog een luchtig, zomers verhaal lijkt. Maar wie verder leest ontdekt de gelaagdheid, de boodschappen en de prachtige manier waarop dit wordt omschreven. Een roman om niet snel meer te vergeten!