Als ik in de supermarkt ben, kan ik het niet laten om even langs het Tony’s schap te lopen. De fleurig gekleurde wikkels staan voor velen centraal voor geweldig lekkere chocolade. Het verhaal achter de chocoladerepen van Tony’s Chocolonely is nu op papier gezet.
‘Als drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony’s Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony’s de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen.’
Tony’s Chocolonely is voor mij gevoel echt een begrip geworden in Nederland. Ik was dan ook meteen benieuwd naar het boek over het verhaal achter de chocoladerepen, en wat een verhaal! Als lezer word je meegenomen in het inspirerende proces van het ontstaan van de reep. Een proces dat als een spannende roman wordt beschreven door schrijver Jeroen Siebelink. Siebelink’s schrijfstijl is vlot, gedetailleerd maar vooral in dienst van het verhaal. Hij weet het verhaal spannend te houden door de spanningsboog relatief kort te houden en het verhaal te voorzien van details waar deze vereist zijn.
Wat een verhaal!
Wat dit boek vooral onderscheidt van andere boeken over bedrijven is de onderliggende boodschap die op iedere bladzijde naar voren komt: we moeten ons inzetten voor een wereld waar slaafvrije chocolade geen uitzondering meer is, maar de norm. Een boodschap die in dit boek goed naar voren komt. ‘Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely’ is een verhaal met een lach en een traan. Vooral de verhalen van de kindslaven zorgen voor emotionele momenten, waar je het maar moeilijk droog zult houden. Maar het drukt je wel met je neus op de feiten en zet je aan het denken.
‘Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely’ is een must-read. Het is spannend, gedetailleerd, maar staat vooral als een huis door de onderliggende boodschap. Let wel op: na het lezen van dit 390 pagina tellende boek heb je zeker trek in chocolade.
Heb jij ‘Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt.